Zadania Służb Ratowniczych
ZADANIA I PODZIAŁ ODPOWIEDZIALNOŚCI CZŁONKÓW GMINNEGO ZESPOŁU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO W PROCESIE EWAKUACJI Nadzór i kierowanie całością akcji w sytuacji wystąpienia symptomów zagrożenia dla ludności, zwierząt lub mienia sprawuje Burmistrz Wyśmierzyc przy pomocy Miejsko-Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Posiedzenie Zespołu zarządzane jest przez Przewodniczącego Zespołu – Burmistrza lub na wniosek członka zespołu. Na czas prowadzenia ewakuacji powoływany jest w Urzędzie Miasta Miejsko- Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego pełniący obowiązki Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego, które czuwa nad sprawnym obiegiem informacji przebiegiem ewakuacji
w składzie:1) Przewodniczący – Burmistrz Wyśmierzyc2) I Zastępca Przewodniczącego – Sekretarz Gminy3) II Zastępca Przewodniczącego – Skarbnik Gminy4) Członkowie :- Komendant MGZOSP-Przedstawiciel Zarządu OMGZOSP- Przedstawiciel Posterunku Policji w Radzanowie- Kierownik Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej- Kierownik Samodzielnego Publicznego ZOZ - Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Wyśmierzycach- Pracownicy Urzędu Miejskiego w Wyśmierzycach- Przedstawiciel Lasów Państwowych, Nadleśnictwa Grójec w Głuchowie- Przedstawiciel Posterunku Energetycznego w Białobrzegach- Przedstawiciel Powiatowego Lekarza Weterynarii w BiałobrzegachZespół dyżuruje w systemie zmianowym 12 godzinnym.Zmiany ustala Przewodniczący GZZK.Dla zwiększenia możliwości przetrwania ludności i zapewnienia sprawnejrealizacji ewakuacji członkowie Zespołu Gminnego odpowiadają za:
w ramach akacji ratunkowej, dokonuje kalkulacji sił i środków. Współpracuje z Inspekcją Weterynaryjną w zakresie organizacji i planowania ewakuacji zwierząt.4. Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – zabezpiecza ludność ewakuowaną w niezbędne środki pierwszej potrzeby, współdziała z instytucjami
i przedsiębiorstwami mogącymi udzielić pomocy socjalnej.5. Dyrektor Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej – zabezpiecza niezbędną opiekę medyczną i psychologiczną ludności ewakuowanej. Organizuje i zapewnia funkcjonowanie Zespołów Pomocy Medycznej oraz zgłasza potrzeby do Inspekcji Sanitarnej i uwzględnia przy planowaniu ewakuacji zabezpieczenie sanitarno-epidemiologiczne.6. Kierownik Posterunku Policji – zabezpiecza porządek publiczny w rejonie ewakuacji
w czasie przejazdu i w rejonie do którego ludność została ewakuowana.7. Inspektor Referatu Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Rekreacji – wraz z dyrektorami szkół zabezpiecza zakwaterowanie i posiłek dla ludności ewakuowanej. Organizuje
i zapewnia funkcjonowanie Zespołów Ewidencyjno-Informacyjnych oraz Zbiórki
i Załadowczych, a także Wyładowczych i Rozdzielczych.8. Kierownik ZGK odpowiada za zabezpieczenie transportu do ewakuacji ludności, zwierząt i mienia oraz przewozu wody i żywności. Organizuje i zapewnia funkcjonowanie Zespołów Pomocy Logistycznej, w tym Technicznej. Zadaniami wspólnymi dla członków Zespołu Gminnego zaangażowanych w ewakuację są: 1. Wzajemna wymiana informacji o zagrożeniu jego likwidacji i usuwania skutków, szczególnie przez służby dyżurne lub dyspozytorskie: Ochotniczej Straży Pożarnej, Policji, Służby Zdrowia, Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego.2. W wypadku sytuacji kryzysowej nawiązanie i utrzymanie łączności z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz podległymi (nadzorowanymi) jednostkami organizacyjnymi na obszarze wystąpienia zagrożenia.3. Bieżąca znajomość ilości i rodzaju podległych (nadzorowanych) sił biorących udział 4. Bieżące (terminowe) przesyłanie do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego informacji (meldunkówsytuacyjnych, sprawozdań) doraźnych lub okresowych odpowiednio do ustaleń, a także współudział w opracowywaniuprojektów aktów prawa miejscowego wydawanego przez Burmistrza w związku z ewakuacją. Wszystkie instytucje i organizacje zaangażowane w realizację zadań związanych
z ewakuacją:
w składzie:1) Przewodniczący – Burmistrz Wyśmierzyc2) I Zastępca Przewodniczącego – Sekretarz Gminy3) II Zastępca Przewodniczącego – Skarbnik Gminy4) Członkowie :- Komendant MGZOSP-Przedstawiciel Zarządu OMGZOSP- Przedstawiciel Posterunku Policji w Radzanowie- Kierownik Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej- Kierownik Samodzielnego Publicznego ZOZ - Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Wyśmierzycach- Pracownicy Urzędu Miejskiego w Wyśmierzycach- Przedstawiciel Lasów Państwowych, Nadleśnictwa Grójec w Głuchowie- Przedstawiciel Posterunku Energetycznego w Białobrzegach- Przedstawiciel Powiatowego Lekarza Weterynarii w BiałobrzegachZespół dyżuruje w systemie zmianowym 12 godzinnym.Zmiany ustala Przewodniczący GZZK.Dla zwiększenia możliwości przetrwania ludności i zapewnienia sprawnejrealizacji ewakuacji członkowie Zespołu Gminnego odpowiadają za:
Siatka Odpowiedzialności | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZadanieOsobafunkcyjna | Kierowaniei nadzorowanie | Zabezpieczenie medyczno sanitarne | Zabezpieczenie logistyczne | Zabezpieczenie porządkowo ochronnei regulacji ruchu | Rozwinięcie Zespołów Organizacyjnych Ewakuacji | Informowanie ludności, ostrzeganiei alarmowanie | |
Burmistrz WyśmierzycPrzewodniczący GZZK | W | -- | -- | -- | -- | W | |
Sekretarz GminyZ-ca PrzewodniczącegoGZZK | G | -- | -- | -- | -- | G | |
Inspektor ds. obrony cywilnej Gminy | P | -- | P | P | W | P | |
Komendant OMGZOSP | G | P | P | P | -- | G | |
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej | - | - | - | -- | P | P | |
Dyrektor Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotneją | P | W | P | -- | G | P | |
Kierownik Posterunku Policji wRadzanowie | G | -- | -- | W | -- | G | |
Inspektor Referatu Oświaty, Zdrowia, kultury, Sportu i Rekreacji | P | -- | G | -- | G | P | |
Kierownik ZGK | P | -- | W | -- | G | P | |
Specjaliści i ekspercids. ochrony zwierząt, sanitarnoepidemiologicznych, lasów państwowych | P | P | P | P | G | P | |
Legenda:
W - osoba wiodąca – odpowiadająca za określony obszar działania
G - osoba główna – realizująca działania w określonym obszarze
P - osoba pomocnicza – wypełniająca pomocnicze funkcje w określonym obszarze
Zadania członków Zespołu: 1. Z - ca Przewodniczącego Zespołu – Sekretarz Gminy – odpowiada za zapewnienie funkcjonowania Zespołu, w tym dokumentowanie jego prac, realizację zadań oraz dostarczanie informacji dotyczących występujących zagrożeń i prowadzonej ewakuacji, koordynuje działalność Zespołu.2. Inspektor ds. obrony cywilnej Gminy – planuje przedsięwzięcia, przedstawia Z-cy i Przewodniczącemu Zespołu propozycje działania wraz z kalkulacją czasową, uzgadnia współdziałanie poszczególnych członków zespołu z instytucjami i innymi osobami biorącymi udział w procesie ewakuacji. Koordynuje rozwinięcie zespołów organizacyjnych ewakuacji i dokumentowanie ich prac.3. Komendant Gminny OSP – wypracowuje założenia do realizacji akcji ratowniczych, przygotowuje propozycje decyzji i poleceń dla Przewodniczącego Zespołu, współdziała ze służbami, instytucjami, organizacjami i organami uczestniczącymi w realizacji zadańw ramach akacji ratunkowej, dokonuje kalkulacji sił i środków. Współpracuje z Inspekcją Weterynaryjną w zakresie organizacji i planowania ewakuacji zwierząt.4. Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – zabezpiecza ludność ewakuowaną w niezbędne środki pierwszej potrzeby, współdziała z instytucjami
i przedsiębiorstwami mogącymi udzielić pomocy socjalnej.5. Dyrektor Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej – zabezpiecza niezbędną opiekę medyczną i psychologiczną ludności ewakuowanej. Organizuje i zapewnia funkcjonowanie Zespołów Pomocy Medycznej oraz zgłasza potrzeby do Inspekcji Sanitarnej i uwzględnia przy planowaniu ewakuacji zabezpieczenie sanitarno-epidemiologiczne.6. Kierownik Posterunku Policji – zabezpiecza porządek publiczny w rejonie ewakuacji
w czasie przejazdu i w rejonie do którego ludność została ewakuowana.7. Inspektor Referatu Oświaty, Zdrowia, Kultury, Sportu i Rekreacji – wraz z dyrektorami szkół zabezpiecza zakwaterowanie i posiłek dla ludności ewakuowanej. Organizuje
i zapewnia funkcjonowanie Zespołów Ewidencyjno-Informacyjnych oraz Zbiórki
i Załadowczych, a także Wyładowczych i Rozdzielczych.8. Kierownik ZGK odpowiada za zabezpieczenie transportu do ewakuacji ludności, zwierząt i mienia oraz przewozu wody i żywności. Organizuje i zapewnia funkcjonowanie Zespołów Pomocy Logistycznej, w tym Technicznej. Zadaniami wspólnymi dla członków Zespołu Gminnego zaangażowanych w ewakuację są: 1. Wzajemna wymiana informacji o zagrożeniu jego likwidacji i usuwania skutków, szczególnie przez służby dyżurne lub dyspozytorskie: Ochotniczej Straży Pożarnej, Policji, Służby Zdrowia, Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego.2. W wypadku sytuacji kryzysowej nawiązanie i utrzymanie łączności z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz podległymi (nadzorowanymi) jednostkami organizacyjnymi na obszarze wystąpienia zagrożenia.3. Bieżąca znajomość ilości i rodzaju podległych (nadzorowanych) sił biorących udział 4. Bieżące (terminowe) przesyłanie do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego informacji (meldunkówsytuacyjnych, sprawozdań) doraźnych lub okresowych odpowiednio do ustaleń, a także współudział w opracowywaniuprojektów aktów prawa miejscowego wydawanego przez Burmistrza w związku z ewakuacją. Wszystkie instytucje i organizacje zaangażowane w realizację zadań związanych
z ewakuacją: